top of page

Η επιβολή δασμών στα Κινεζικά οχήματα και η αποκοπή των Βρυξελλών από τον Ευρωπαίο πολίτη

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνει πόσο αποκομμένη είναι πλέον η πολιτική αλλά και οι πολιτικοί από την καθημερινότητα του Ευρωπαίου πολίτη.


Την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε κατά πλειοψηφία, να προτείνει δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην Κίνα, οι οποίοι θα ξεκινούν από 7,8% για αλλοδαπές εταιρείες που παράγουν στην Κίνα (π.χ. Tesla) και θα φθάνουν το 35,3% για αμιγώς Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες (όπως π.χ. SAIC).


Οι δασμοί αυτοί θα προστεθούν στον ήδη υπάρχοντα οριζόντιο δασμό για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα που ανέρχεται στο 10%.


Ο λόγος για τον οποίο προτείνεται το αυστηρό αυτό οικονομικό μέτρο, είναι οι επιδοτήσεις που προσφέρει η Κινεζική κυβέρνηση στις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες διαστρεβλώνουν τον παγκόσμιο ανταγωνισμό.


Εάν υποθέσουμε ότι όντως συμβαίνει αυτό...ποιο θα είναι το όφελος για την Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και τον Ευρωπαίο καταναλωτή;


Την τρέχουσα περίοδο, το φθηνότερο Ευρωπαϊκό ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι το Fiat 500e, το οποίο κοστίζει λίγο πάνω από τα 20.000€. Πρόκειται όμως για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης το οποίο δεν καλύπτει τις ανάγκες της μέσης οικογένειας.


Ένας οικογενειάρχης πρέπει διαθέσει τουλάχιστον 35.000€ προκειμένου να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάζεται στην ΕΕ. Όταν το μέσο οικογενειακό εισόδημα στην ΕΕ είναι 55.000€, με το 40% του εν λόγω ποσού να πηγαίνει σε ενοίκιο σπιτιού, η αγορά εγχώριου ηλεκτρικού αυτοκινήτου καθίσταται έντονα προβληματική.


Οι δασμοί λοιπόν δεν θα οδηγήσουν τον Ευρωπαίο καταναλωτή να στραφεί στην εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία για να καλύψει τις ανάγκες του, κάτι το οποίο σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα αποκομίσουν σημαντικό οικονομικό όφελος στις πωλήσεις και την κερδοφορία τους. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η Γερμανία που έχει την μεγαλύτερη παραγωγή αυτοκινήτων, ψήφισε εναντίον της πρότασης.


Η πολιτική και κοινωνική πλευρά της απόφασης


Όπως είδαμε με μια απλή ματιά στα γεγονότα, η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έχει κανένα όφελος ούτε για τους καταναλωτές ούτε για τις επιχειρήσεις.


Οι πολιτικοί προφανώς επηρεάστηκαν από το κλίμα που επικρατεί στις Η.Π.Α. οι οποίες έχουν κυρήξει πλέον εμπορικό πόλεμο στην Κίνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η υπερδύναμη έχει επιβάλλει δασμούς 100% στα Κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπλοκάροντας στην ουσία την εισαγωγή τους στην Αμερικανική αγορά.


Η υποτακτικότητα των Ευρωπαίων πολιτικών ήταν άλλωστε που τους οδήγησε σε κυρώσεις απέναντι στην Ρωσία, αποκόβοντας την Γηραιά Ήπειρο από φθηνή ενέργεια και στερώντας από τις αυτοκινητοβιομηχανίες μια αγορά 140 εκατομμυρίων καταναλωτών. Αυτό οδήγησε τους εγχώριους κατασκευαστές σε οικονομική στασιμότητα και προβλήματα παραγωγικότητας.


Το δεύτερο σκέλος έχει σχέση με την αποκοπή των Ευρωπαίων πολιτικών από την καθημερινότητα των πολιτών. Ο μέσος Ευρωπαίος πολίτης έχει ετήσια εισοδήματα ύψους 26.000€, την ίδια στιγμή που ένας Ευρωβουλευτής αποκομίζει 180.000€ τον χρόνο και ένας Ευρωπαίος Επίτροπος 250.000€.


Όταν υπάρχει η χαώδης αυτή εισοδηματική διαφορά, είναι εύκολα αντιληπτό ότι ένας πολιτικός δεν μπορεί να καταλάβει τον λόγο για τον οποίο δεν μπορεί ένας καταναλωτής να διαθέσει άνω των 35.000€ για να αγοράσει ένα φιλικό προς το περιβάλλον ηλεκτρικό αυτοκίνητο.


Επίσης η απόφαση αυτή επιβαρύνει και το περιβάλλον καθώς τα φθηνά Κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων για την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.


Ας ελπίσουμε ότι η απόφαση αυτή της Επιτροπής θα καταψηφιστεί από το Ευρωκοινοβούλιο πριν επιβάλλει η Κίνα τις δικές της αντισταθμιστικές κυρώσεις σε Ευρωπαϊκά προϊόντα.




Comments


NKDI0290_edited.jpg

Λίγα λόγια για μένα...

Let the posts
come to you.

Thanks for submitting!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
bottom of page